vad_vi_gor/miljo_och_livsstil
/Site/Data/812/Images/Layout/Headers/Default/Sommar spegling-17.jpg

Kör grönt även på vintern

Att köra ekologiskt är lika med att köra ekonomiskt, har de flesta av oss hört i bilskolan. Men hur går man till väga i praktiken för att vinterkörningen ska bli så miljövänlig som möjligt? Kan det rentav löna sig att låta bilen stå helt och hållet över vintern? Här följer några enkla tips för dig som vill köra grönt även på vintern.

 

Många moderna bilar har tidsinställda motor- och kupévärmare, som börjar värma upp bilen till exempel en halv timme innan du ska åka iväg. Då motorn är varm vid start drar den upp till 40 procent mindre bränsle än vad en kall motor skulle göra. Uppvärmningens elförbrukning är också väldigt liten. En halv timmes dammsugning av hemmet förbrukar dubbelt så mycket ström som uppvärmningen av bilens motor under en motsvarande tid. Genom att värma upp motorn på förhand skonar du dessutom omgivningen från de giftiga avgaserna, som uppstår då en kall motor startas.

 

Det är viktigt att inte stanna bilen helt och hållet om det inte är absolut nödvändigt. Sakta därför in i god tid före ett rött trafikljus, då hinner det växla om till grönt igen innan du stannar. Att starta kräver mycket mer bränsle på vintern än på sommaren, på grund av det dåliga väglaget. Sträva också efter att motorbromsa istället för att fotbromsa, eftersom bränsletillförseln till motorn stoppas nästan genast då du släpper gasen.

Har du en skidbox är det värt att fundera över hur mycket du egentligen använder den. Skidboxen är praktisk att ha skidor och andra lätta föremål i, men den ökar också bilens vikt, vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen. Bilen använder upp till en liter extra bränsle per 100 kilometer om man kör med en skidbox på taket. Därför är det lönt att alltid ta ner skidboxen då den inte används.

 

Att välja rätt sorts vinterdäck är också ett beslut som inverkar på miljön. Dubbdäcken är det säkraste alternativet ifall du huvudsakligen kör längs hala och oplogade vägar, men de är inte det bästa miljö-valet, eftersom dubbarna sliter ut vägarna och på så sätt ger upphov till skadliga partiklar i luften. Kör du mest i tätorter med plogade vägar är friktionsdäck ett grönare val. Oberoende av vilken typs vinterdäck du väljer är det viktigt att se till att du har ett tillräckligt högt lufttryck i däcken. Enligt förbundet Gröna Bilister, som i Sverige jobbar för en miljöanpassad utveckling av trafiken, lönar det sig att hålla lufttrycket i vinterdäcken tio procent högre än vanligt.

 

Många stadsbor kör mest korta sträckor med bil, vilket på vintern gör att bilens motor tar skada av att aldrig värmas upp ordentligt. I sådana fall kan du välja att låta bilen stå hela vintern och ta bussen till jobbet istället. I Helsingfors kan du lämna bilen på ett så kallat bilhotell över vintern. Bilhotellet finns i Fiskhamnen och är bevakat dygnet runt.

 

Viktor Fagerudd, nr 4/2014