Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Ett läsår med naturskolan åk 5-6

Åbolands naturskola

Naturskoldagarna stöder undervsiningen och följer läroplanernas mål på flera punkter. Undervisningen utgår från teman ur omgivningsläran och vi varvar med samarbete, konst och hållbarhetstänk. Både elever och lärare blir bekanta med naturen som lärmiljö samtidigt som vi förankrar ekologiska begrepp i verkligheten. Gruppen får positiva, gemensamma upplevelser att bygga vidare på. Utöver naturskoldagarna får lärarna idéer och material till för- och efterarbete med sin klass.

Alla fyra naturskoldagar kan ordnas i skolans närmiljö. Alternativt kan en eller flera av dagarna vara en utflykt med buss eller cykel till en naturmiljö längre bort.
Naturskoldagarna är 3-4 h långa.
För en trygg och ändamålsenlig undervisning tar vi emot grupper om max 25 elever per naturskollärare.

Upplägget kan variera mellan naturskolorna men kan exempelvis se ut så här:

Läsårets teman årskurs 5-6

September: Vi i skogen
Den här dagen lägger grunden för naturskolåret. Vi repeterar allemansrätten i en stafett, och tar fram forskarutrustning för att bli kloka på skogens skikt. Genom skogskonst utforskar vi vad skogen betyder för oss.

Eleven får genom praktiska övningar och naturundersökningar

  • lära sig de utomhuspedagogiska rutiner som vi har under naturskoldagar
  • repetera allemansrätten
  • upptäcka skillnader i olika skogstyper
  • se vad skogens skikt betyde ri praktiken
  • prova på att arbeta med systematiska naturundersökningar
  • fundera över människans roll till naturen.

November: Samarbeta i väder och vind
Det här är en äventyrsdag som stärker gemenskapen. Vi övar oss att använda kniv, eldstål och fältkök. I det stora ekosystemspelet får vi smida gemensamma strategier. Den här dagen kan med fördela arrangeras så att klassen samtidigt för bekanta sig med ett lokalt naturskydds- eller rekreationsområde.

Eleven får

  • beakanta sig med ett lokalt rekreationsområde
  • öva sig i friluftsfärdigheter
  • trivas i naturen
  • samarbeta och smida strategier samt förstå ekosystemens komplexitet i ekosystemspelet.

Alternativ i november: Framtidsbyggarna


Mars: Energispel
Genom spel och naturundersökningar ser vi på energi ur nya perspektiv, från fotosyntes till vindkraft.

Eleven får genom spel och praktiska övningar

  • förstå hur fotosyntesen fungerar
  • förstå hur energin går vidare genom näringskedjan
  • diskutera energianvändning och olika energikällor
  • prova på energianvändning och förstå energins fysiska egenskaper.

Maj: Välj tema själv!
Välj ur naturskolans utbud på temahelheter! Vi kan arrangera en dag på havsstranden, en djurpdykning i sötvatten eller en av våra populära vårfågeldagar. Årligen finns också nya säsongsteman att välja mellan. Varför inte låta eleverna rösta?

På havsstranden klär vi oss i vadarbyxor och håvar efter småkryp i vattnet. Vi njuter av våren och upptäcker djur och växter som vaknar till liv. Vi gör också en tillbakablick på året som gått och spanar in i framtiden. Hur vill jag att den här stranden ska se ut i fortsättningen?

Kontakta din lokala naturskola för information om pris och lediga datum!

Taggar