vad_vi_gor/miljo_och_livsstil
/Site/Data/812/Images/Layout/Headers/Default/Skrakungar.jpg

Cykeln klarar snön

Det är lätt hänt att vi ställer undan cykeln så fort det blir kallt, halt och mörkt.  Men det är varken svårt eller speciellt arbetsdrygt att som cyklist utrusta sig inför vinterns utmaningar.

 

Vi vet att cykling är bra för hälsan, miljövänligt och samtidigt ett lätt sätt att ta sig fram. Men då våta löv ligger tillplattade på marken eller då det börjar snöa kan man känna sig otrygg. Risken finns att hjulen slirar och man faller. Rasmus Rönn, vd på Fillarikellari i Helsingfors, berättar hur man minimerar denna risk.

Rönn rekommenderar färggranna, vind- och vattentäta kläder för vintercyklisten. Kylan känns mest på huvudet som är speciellt utsatt under cyklingen, liksom händerna. En tunn och varm mössa som ryms under hjälmen och varma handskar är vad som behövs. Rönn visar en speciell mössa som kan användas ovanpå hjälmen och ett urval mössor under hjälmen. Tjocka mössor är inte att föredra i och med att hjälmen bör sitta nära huvudet för att skydda.

För dem som fryser lätt, kan flera lager tunnare plagg vara lösningen.  Men kom ihåg att lämna luftutrymme mellan plaggen. Det är viktigt att det understa lagret inte är av bomull eftersom bomull suger i sig svett och inte torkar lätt, vilket gör att man fryser mera så fort man stannat.

Man bör ha reflexer både på cykeln och på sig själv. Smartast är det att fästa mindre reflexer på rörliga kroppsdelar, som handleder och ben, istället för att endast ha en väst på sig.

 

Dubbdäck rekommenderas för all cykling  om vintern, åtminstone på framhjulet. Grundare mönster på däcken gör cyklingen lättare på en välplogad väg, medan djupa mönster underlättar cykling på platser där snön är hårdpackad. Ett gammalt tips är att släppa ut lite luft från däcket, vilket ökar dess fäste mot underlaget. Dubbdäcken skall hållas rena så att ytan inte förstörs av torkad smuts.

Det finns både automatiska lyktor som tänds då man cyklar i mörker och vanliga lyktor med batterier, som helst ska uppbevaras i värme. Rasmus Rönn berättar att det numera finns bra LED-lyktor som går att ladda med USB-kabel. Det ska finnas belysning både framtill och baktill på cykeln.

Speciellt vintertid skall kedjan på cykeln kontrolleras regelbundet. Bromsarna bör testas ofta så att de verkligen fungerar då de behövs. Innan kylan sätter in är det viktigt att ta ut broms- och växelvajrar och smörja dem ordentligt. Före smörjningen ska sladdarna putsas och torkas, varefter man kan använda en speciell spray, som skyddar ytan och gör att fukt avdunstar. Det lönar sig inte att tvätta cykeln strax innan en cykeltur eftersom kablarna lätt kan frysa. Cykeln skall helst få vänja sig vid temperaturövergångarna. Olja och vax förhindrar att sand eller vägsalt fastnar. Då man smörjer kedjan lönar det sig att använda
teflonolja, som är det bästa alternativet i minusgrader.

 

– Trenden att inte gömma undan cykeln till vintern är tydlig, speciellt i huvudstadsområdet. Det är allt vanligare att människor tar cykeln till jobbet året runt, säger Rasmus Rönn.

 

Mikael Boman, Finlands Natur nr 4/2016