vad_vi_gor/miljo_och_livsstil
/Site/Data/812/Images/Layout/Headers/Default/Varskedand(1).jpg

Semestra på två hjul

Cykeln är ett fantastiskt färdmedel, den ger motion och den sparar på miljön. Något att tänka på innan du bokar en flygresa med hotellövernattning till ett fjärran land.

Jag har valt att inleda cykelsemestern direkt hemifrån Helsingfors, eller så har jag färdats dit där cyklingen börjar med färja eller tåg. En gång var vi ett gäng på fyra och vår enda plan var att cykla österut från Tallinn och se hur långt vi kom på fem dagar.

Bland de etablerade cykelrutterna kan jag rekommendera Skärgårdens ringväg i Åboland och Kungsvägen genom Nyland. Åland har jag inte själv besökt med cykel, men det är många som talar varmt om cykling i öriket. Det finns flera resebyråer som ordnar cykelresor, bland annat i Baltikum, men även till exempel i Skottland. Det finns specialkartor för cyklister, men jag har brukat nöja mig med en vanlig landsvägskarta.

Mina dagsetapper har  varit mellan 50 och 70 kilometer. Maximum brukar ligga på lite över 100 kilometer. Vägunderlaget och höjdskillnaderna påverkar en hel del.

 

Tack vare allemansrätten är tältövernattning ett alternativ då man cyklar i Finland. Om man inte har tält måste man planera rutten noggrannare och kanske reservera inkvartering på förhand.

Jag brukar ha med mig en 2–3 liters vattenbehållare, som jag fyller på då jag får chansen. En vattenflaska har jag dessutom alltid till hands i cykelns flaskställ – ett sådant är mer eller mindre ett måste. Jag brukar också ha med blandsaft som ger lite extra energi. Maten består mest av torkade produkter (gröt, pasta, sojakross), som väger litet. Med ett litet gaskök kan man laga sin mat där man vill.

 

Jag har haft för vana att packa så gott som allting i två väskor som hänger på vardera sidan av pakethållaren. Ryggsäck rekommenderar jag inte under längre cykelturer. Då lönar sig att satsa på väskor av hög kvalitet, trots att de är dyrare. Det är inte roligt med väskor som hela tiden vill glida av cykeln, går sönder under resan eller inte håller vatten då det börjar regna. Ortlieb är ett dyrt men prisvärt märke.

Försök att packa så lätt som möjligt. Fundera över varje pryl ifall den verkligen är värd att ta med. Även om väskorna är vattentäta kan det vara bra att packa sådant som inte tål väta i plastpåsar – man kan vara tvungen att söka fram något ur väskan då det regnar. En liten väska på styrstången med en plastficka överst för kartan är också bra att ha.

 

Jag har kört med tunna regnkläder och skoskydd att dra över skorna – då behöver man inte ta flera par med sig på resan. Speciella lätta skor anpassade för cykling och lätta men vindtäta kläder kan också rekommenderas. Någon form av handskar kan vara bra att ha och så förstås en hjälm. För lite extra säkerhet brukar jag också använda en neon-färgad skyddsväst då jag cyklar längs med landsvägar.

 

Om du inte är erfaren då det gäller cykelskötsel så rekommenderar jag att du låter en reparatör se över cykeln i god tid före resan. Se till att ha med verktyg för att reparera småfel (som punkteringar) under färden, åtminstone så att du får bort däcket och kan byta innerringen och till exempel spänna bromsen om den är lös. Jag brukar bara ha med en skiftnyckel, skruvmejsel, en liten pump och en reparations-kit för punkteringar i innerringen.

 

Janne Nyström, Finlands Natur nr 2/2014