vad_vi_gor/klimatpiloterna/utmaningar/11_klimatfritid
/Site/Data/812/Images/Layout/Headers/Default/Sommar tordmular.jpg

Pippis Klimatvänliga fritid

Fundera hur du tar dig till dina fritidssysselsättningar och utnyttja möjligheter att låna saker. Fler råd om fritiden finns här.

Klimatvänlig fritid på Söderkulla bibliotek

Klimatpiloterna inledde år 2012 med att diskutera Klimatvänliga fritidsaktiviteter. Vad passsar då bättre än att träffas på ett bibliotek? Söderkulla Bibliotek i Sibbo tog emot oss den första februari 2012. Ett bibliotek är ju klimatvänligt så det förslår och Söderkulla bibliotek är inget undantag. Här kan man förutom böcker låna sommarspel för utomhusbruk, filmer, musik och energiförbrukningsmätare. Biblioteket inhyser också Sibbo Artoteks tavlor och man kan hyra en tavla hem för en viss månadsavgift. Också Helsingforsregionens busskort och biljetter till kulturevenemang i kommunen. Biblioteken kan och kommer troligen i framtiden att utöka sin verksamhet till att låna ut vitt skilda saker. T.ex. finns det ett bibliotek nära stranden i Helsingfors som lånar ut roddbåtar.

Efter att vi bekantat oss med biblioteket satte vi oss i mötesrummet och diskuterade klimatvänliga Sportlovsaktiviteter. Vi hade fått som uppdrag att ge tips till Finlands Natur läsare och klimatpiloterna hade många goda idéer som t.ex.: skida, skrinna på naturlig is, gå med snöskor, åk sparkstötting och gå med hunden. Som så många andra finländare tycker Klimatpiloterna att sportlovsaktiviteter gärna kan vara utomhus.

Ofta består en del av fritidens kolfotspår av hur man har tagit sig till hobbyplatsen och för att åtgärda det här fick Klimatpiloterna sedan bekanta sig med Stig Lindell som installerar FlexFuel-konvertrar i bilar. Efter att bilen har fått en sådan apparat kan den åka på etanol, bensin eller en blandning. Etanol säljs i Finland av St 1 och ABC-kedjan. Båda stationernas etanol tillverkas av St 1 och görs av finskt matavfall som inte duger som människoföda. Koldioxidutsläppet från bilen då man kötr är i princip detsamma som då man kör på bensin men då maten har producerats har växterna tagit upp så mycket koldioxid att resultatet för hela produktionskedjan blir en bråkdel utsläpp jämfört med bensin. Kruxet med det hela är att man inte är helt säker på hur bilen påverkas av att åka på etanol, den startar lite sämre och bränsleförbrukningen stiger med 10-30 %.

Etanolbilskörning verkade så intressant att projektledaren lät installera en konverter i sin egen bil och i skrivande stund har familjen kört på enbart etanol i över två månader. Bilen startar lite dåligt, drar 9 liter bränsle/ 100 km mot 8 l tidigare, en varningslampa har lyst ända sedan etanolprocenten i tanken steg över 50 % men etanolen kostar 0,998 € mot över 1,6 € för bensinen. Så både för miljön och plånboken är det en ordentlig vinst. Återstår att se hur bilen mår efter en längre tids etanolförbrukning? En god vän kör på 2/3 etanol och 1/3 bensin utan att ha konverter och har upplevt samma som vi med vår bil. Kanske många bilar kan åka på etanol utan att ägarna vet om det? Läs mer om bränsleetanol här.