Inbegärt utlåtande om förslaget gällande naturvårdsområden
Dela denna sida
Till Miljöministeriet
Hänvisning: Brev YM 11/500/2002
Natur och Miljö har tagit del av förslaget om vill som sin åsikt framföra följande:
1. Allmänt
Natur och Miljö välkomnar varmt nya initiativ vars målsättningar är att sammanjämka naturvård, virkesproduktion och övrigt skogsutnyttjande. Begreppet naturvårdsområde kunde lämpligen utformas till en ny markanvändningskategori någonstans mellan ekonomiskogar och strikt skyddade områden.
Naturvårdsområden kunde, som arbetsgruppen själv konstaterar, inrättas bland annat på områden som avgränsar till strikt skyddade områden eller på områden, där andra nyttjandeformer än virkesproduktion har en väsentlig roll. Naturvårdsinsatserna bör självfallet riktas till områden med sådana naturvärden som ej omfattas av nuvarande lagstiftning.
Av arbetsgruppens förslag framgår tyvärr inte tillräckligt klart på vilket sätt naturvårdsområden skulle komplettera nuvarande mekanismer som myndigheter kan tillämpa. De åtgärder som arbetsgruppen nämner, t.ex. mjukare skogsbruk nära skyddade områden samt ersättningar för uteblivna virkesinkomster, kunde genomföras redan med nuvarande lagstiftning.
Natur och Miljö anser, att förslaget kan vidareutvecklas på basen av grundalternativ B, men håller samtidigt med arbetsgruppens bedömning, att ibruktagandet av naturvårdsområdesmekanismen kan övervägas när resultaten av övriga METSO-pilotprojekt finns till handa.
2. Skogliga naturvårdsområden hör till skogslagstiftningen
Eftersom skogsvårdsåtgärder och virkesuttag i begränsad omfattning skall vara möjliga inom naturvårdsområdena är det naturligt, att områdena inrättas på basen av skogslagstiftningen och inte naturvårdslagen. Naturvårdsområdena skulle ge nya möjligheter för skogsbruket att uppfylla skogslagens och det nationella skogsprogrammets målsättningar om hållbar skogsvård.
En betydande del av de hotade skogsarterna har så speciella livsmiljökrav, att de endast kan överleva i skogar i natur- eller naturliknande tillstånd, d.v.s. i praktiken på naturskyddsområden. Naturvårdslagens främsta uppgift är uttryckligen att säkerställa skydd och återställande av dylika områden.
3. Planering
En central komponent i förslaget gällande naturvårdsområden är, att varje naturvårdsområde bör få en individuell plan. Natur och Miljö ser i detta goda möjligheter att förbättra och fördjupa skogsbruksplaner, som i dag uppgörs allt för schematiskt. I planen bör ingå målsättningar och metoder för bevarandet och ökningen av skogsnaturens mångfald. Målsättningarna kan gälla exempelvis ökning av mängden död ved, restaurering, aktiv skötsel av livsmiljöer eller särskilt noggrannt hänsynstagande till krävande arter.
Naturvårdsområden kan även fungera som skyddszoner och stödområden till egentliga skyddsområden. På så sätt befrämjas de målsättningar man velat uppnå med skyddsområdet. Sådana markanvändningsformer eller skogsvårdsåtgärder, som står i kontrast till skyddsmålsättningarna, bör i planen förbjudas.
4. Bindande planer
Natur och Miljö anser, att de planer som finansieras med statliga medel bör vara bindande. På denna punkt motsätter sig Natur och Miljö arbetsgruppens förslag beträffande alternativ B.
5. Kostnader
De föreslagna ersättningsnivåerna (100 €/ha/år) förefaller höga i förhållande till andra naturskyddsmekanismer. Arbetsgruppen har utgått ifrån de första avtalen i pilotprojektet kring naturvärdeshandel. Natur och Miljö anser, att detta inte utgör en tillräcklig grund för bedömning av nivån på ersättningar. Prisnivån på de första naturvärdesavtalen i Satakunda var anmärkningsvärt hög, vilket väcker frågor om prisbildningsmekanismens funktionsduglighet.
6. Finansiering
Natur och Miljö anser, att finansieringen av ersättningar till markärgare för naturvårdsområden bör komma från skogsbrukets stödformer. Naturvårdsområdena faller inom ramen för naturvården inom skogsbruket, till vilket de nuvarande budgetmedlen för naturskydd inte skall användas.
7. Trepartssamarbete
Natur och Miljö anser, att naturvårdsområden skall inrättas som ett trepartssamarbete mellan markägare, miljömyndigheter och skogsmyndigheter. Miljömyndigheternas sakkunskap är oersättlig bl.a. i frågor som gäller skogsbuket i områden som avgränsar till skyddade områden.
8. Omfattning
Arbetsgruppen nämner, att den total arealen naturvårdsområden kunde uppgå till 10.000 ha. Natur och Miljö anser, att siktet bör ställas betydligt högre. Naturvårdsområden kunde utgöra en central komponent i den tiodel av METSO-områdets skogsmark, som borde skötas på ett för naturen betydligt mer skonsamt sätt än dagens ekonomiskogsbruk och som skulle utgöra skyddszoner kring den strikt skyddade tiondelen i framtiden.
9. Andra skogsägargrupper
Den aktuella utredningen avgränsades till privat skogsägare. I detta sammanhang vill Natur och Miljö påpeka, att den grundläggande tanken med naturvårdsområden, d.v.s. att genom subventionerad planering sammanjämka olika former att skogsutnyttjande, bör vidareutvecklas även för andra markägare, som kommuner och andra samfund.
10. Beredningen
Slutligen vill Natur och Miljö skarpt kritisera de ansvariga ministeriernas beslut, att endast kalla en av många relevanta intressenter till arbetsgruppen, som beredde ärendet. Detta rimmar synnerligen illa med METSO-processens principer om brett deltagande.
Högaktningsfullt
Bernt Nordman
verksamhetsledare
Taggar
Du kanske också är intresserad av...
-
Inbegärt utlåtande om betänkandet "Handlingsplan för att säkra biodiversiteten i skogarna i södra Finland, västra delen av Uleåborgs län och sydvästra delen av Lapplands län", avgivet av kommissionen för skydd av skogarna i södra Finland
Utlåtande , Publicerat:Till Miljöministeriet
Referens: Dnr: YM 0617:00/24/06/2000 -
Utlåtande om revideringen av naturvårdslagen
Utlåtande , Publicerat:Referens: VN/12128/2019
MiljöministerietLäs mer om artikeln: Utlåtande om revideringen av naturvårdslagen
-
Utlåtande om lagen om ersättning av skador orsakade av fridlysta arter
Utlåtande , Publicerat:Till miljöministeriet
VN/13888/2020Läs mer om artikeln: Utlåtande om lagen om ersättning av skador orsakade av fridlysta arter
-
Inbegärt utlåtande om förslag till lag om ändring av naturvårdslagen
Utlåtande , Publicerat:Till Miljöministeriet
Referens: Miljöministeriets brev YM6/500/2002Läs mer om artikeln: Inbegärt utlåtande om förslag till lag om ändring av naturvårdslagen
-
Utlåtande om miljöministeriets förslag till komplettering av nätverket Natura 2000
Utlåtande , Publicerat:Till Miljöministeriet
Hänvisning: YM6/500/2003